onsdag 1 februari 2012

OP dags



Idag kom det efterlängtade brevet, så nu har jag fått min OP tid! Så nu kom nervositeten när det vart så verkligt, fick ett datum på det hela! *NERVÖS* Så får träna nu stenhårt innan det är dags...hehe
Och har förhoppningsvis läkt fint till sommaren, så jag kan bada....och slippa vassen iår.. ;)

Snitten läggs

Själva operationen inleds ofta med fettsugning av området. Därefter läggs ett långt snitt med början vid höftbenet, vidare ner i ljumskvecket, tvärs över buken i höjd med könsbehåringen till ljumskvecket på andra sidan och upp till höftbenet.

Bukväggen stramas upp

När snittet är lagt lossar kirurgen huden från bukväggen hela vägen upp till revbenen och lyfter sedan undan huden för att frilägga de vertikala magmusklerna. Musklerna stäcks genom att dras tätt ihop och sys fast i sitt nya läge. Detta skapar en fastare bukvägg och ger en smalare midja.

Naveln flyttas och överskottshud avlägsnas

Huden som lossats sträcks/dras sedan nedåt och överskottshuden avlägsnas. Vid full bukplastik skapas ett nytt hål för naveln som sedan sys på plats. Underhudfettet trimmas så det bildas en grop vid naveln samt nedre delen trimmas till lagom tjocklek. Avslutningsvis sys snittet igen, förband läggs på och i vissa fall sätts en dräneringstub in under huden för att förebygga och avlägsna eventuell blod- och vätskeansamling i operationsområdet. Du förs sedan till ditt patientrum där du övervakas av sjuksköterska medan du vaknar och återhämtar dig.

Avlägsnande av överskottshud vid bukplastik





2 kommentarer:

  1. Så härligt att läsa att det snart är dags för op. Följer med spänning din resa. Kram från en annan Itrimare i norr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det närmar sig...så hoppas jag inte drar på mig nåt nu...
      Ah, trevligt!! Kul med personer som vill följa min resa!!

      Hejja oss som kämpar!! =)

      Radera