lördag 20 augusti 2011

Ibland så....

Känns det som man lever lite i uppförsbacka, man har vissa såna dagar då det mesta är trist och tråkit! Man kan sakna massa saker eller vilja hitta på saker, men det vill sig inte... En sån dag, men det fixar sig! Snart på banan igen!!


Idag är det Lördag och kalopsen är på G på spisen! Ska bli hur gott som helst!! Med blomkål och broccoli till för min del, sambo och dotter får potatis till. Fast vet att dottern kommer också äta blomkål och broccoli, hon gillar det! =)

Nyss satt på maten, så det tar en stund innan det är klart!
Har just nu 1 sovande här hemma, sambon sover i källaren....han jobbade natten till idag och ska iväg ikväll och imorgon kväll igen och jobba 2 st 12 timmars nätter.... Så denna helg ser vi inte  honom mycket! *tyvärr* så är det med hans jobb....

 

På gruppträffen sist så pratade lite om vi "unnat" oss saker i sommar, eller gjort "aktiva val" som Thomas kallar det. Låter visserligen bättre än att unna sig eller fuska lite.......... hur än man vrider och vänder på det så gör vi ju våra val varje dag. Vad vi vill äta, dricka osv... Så detta är inget "unikt" för oss som bantar, utan det är ju samma för alla! Oavsett man bantar eller ej..... Sen känns det som om vi som "bantar/tappar vikt" har en slags stämpel i pannan eller så som det står bantar på...och då reflekterar alla till att man inte får äta nåt, utan att vi ska leva på luft och vatten typ... Är man på en tillställning eller vad som helst och vi skulle "ta/välja" något av det på bordet, så får man snart höra "får du äta det där"?! JAG får ÄTA vad JAG VILL! Jag gör mina val och bestämmer själv vad jag vill äta, precis som du gör ditt val av vad du vill äta på bordet! Summa summarum så handlar det om "intag och uttag" du kan inte äta mer än vad du gör av med. Enkel matte, samma för alla!!

En annan sak som slagit en, är att man blivit en "KCAL" nörd eller hur man ska säga, man KOLLAR typ allt och jämför med vad jag äter nu...
Te.x när mina barn var här fick dom välja en liten choklad bit, såna man kan få välja 3 för en 10:a, och det är lite skrämmande hur mycket "kcal" det är i en sådan liten kaka på 24-28 gr choklad.. den lilla choklad kakan innehåller 130 kcal, och daimen 150 kcal, mitt intag nu per måltid ligger på ca 200 kcal, så en sån pyttttttte liten kaka ersätter nästan en måltid för mig. Det skrämmande är att man börjar nu funder på hur många kcal en 200 gr kaka man kunde äta upp förut utan att blinka, jäklar alltså så man misshandlat sig själv förut! Annat nu när man vet bättre och har rätt "verktyg" =) Kan erkänna att dom 3 chokladkakorna ligger kvar, ingen som ätit upp dom ännu....

GLAD och NÖJD att jag tog tag i mitt liv och förändrade det TOTALT! Vart värt VARENDA krona jag spenderat! Som tur är så har jag dom till hjälp 1 år till, så dom får stå ut med mig 1 år till ;) hehe

(ursäkta att bilderna är åt fel håll, försäkt vända dom rätt......men den vägrar vända dom)


1 kommentar:

  1. Ja, inte nog med att vi tappar kilon, vi gör klokare val också :) Och vi blir mer medvetna om innehållet i olika matvaror mm!

    SvaraRadera