tisdag 8 mars 2011

Graham pannkakor...

Fick igår kväll reda på att nu min blogg är officiell och ligger på Itrims hemsida över Norrköping. Spännande och nervöst, men det kommer gå bra. =)

Idag har det varit en strålande sol skens dag, gick och lämna dottern på dagis i morse. Isigt värre, så tur man har vagnen att hålla sig i. Hem och åt frukosten, sen kolla lite tv. Tog mig i kragen och fixade 3 tvättkorgar med tvätt som skulle in på rätt ställe. Fixade även dotterns kläder, fick ihop en hel blöjkartong med kläder som är för små för henne. Så nu är det ordning i hennes lådor igen *ler*

Idag är det även:
Kvinnodagen - Grattis till oss
Semeldagen/fettisdagen - Inte ätit nån *duktig*
Pannkaksdagen - Ätit 2 st med jordgubbssylt

Gjorde Grahamspannkakor idag, men det var inte så gott...
För nyttigt ;)
får prova ha i lite vetemjöl nästa gång..
Man skulle ha 2 dl grahamsmjöl och 1 dl vetemjöl...
Men jag hade i 3 dl grahamsmjöl.
Skulle även ha vart potatismjöl i, men hade inget hemma så skippade det.
Hade i lite kanel i smeten...

Här är receptet:

1 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
½ tsk salt
5 dl mjölk
2 ägg
1 msk potatismjöl
2 msk rapsolja

Gör så här

Blanda vete- och grahamsmjöl i en bunke. Tillsätt saltet och potatismjölet. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Vispa i resten av mjölken och äggen. Tillsätt oljan. Låt smeten svälla i cirka 30 minuter.
Smält olja i en stekpanna och stek tunna pannkakor.  
Saxat detta ifrån www.pannkakor.se


3 kommentarer:

  1. Hej kusin, va du är duktig!!! Ska absolut prova receptet. Det blir kul att ses snart. Länge sen man såg Lill snuttan. växer förstår jag men inte mamma. Bra jobbat!! Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Har du testat att byta/blanda mjölet med sojaprotein? Som kille tycker jag inte vågen är allt FFM får inte minska:-).
    Du är en av de få jag vet som inte bara firar fettisdag och kvinnodag idag. Ehh, vad är ditt recept på semlor förresten;).

    SvaraRadera
  3. Anonym: Nej det har jag inte provat! Recept på semlor..hmm, har inget! Sorry ;)

    SvaraRadera